Varmt välkommen till Speedcom driftblogg! Här hittar du information om planerade driftunderhåll, oförutsedda driftstörningar samt aktuell driftstatus på våra tjänster.

Aktuell tillgänglighet

januari 2018
99,82%

Inga aktuella driftstörningar. (kl. 20:43)
Skriv ut
19
sep

ADSL migrering - KLART

Vi har under dagen påbörjat vår migrering av våra ADSL-kunder (bredband) till en ny, kraftfullare och modernare infrastruktur.
Information kring detta har vi gått ut med brevledes under förra veckan, till de som blir berörda initialt.

Vi vill även via vår driftblogg, som ytterligare kanal, informera om pågående migrering.
Alla som blivit berörda under dagen, och alla som kommer att bli berörda, av denna migrering kommer erhålla instruktioner hur de ska anpassa sin utrustning (t.ex modem, router). För bekvämlighetens skull följer här nedan instruktionerna i kortfattad form.

1. Logga in på er utrustning (t.ex modem, router) via er dators webbläsare. Datorn måste vara ansluten till det lokala nätverket, varpå ni ska surfa till http://192.168.1.1 alt. http://192.168.0.1 (standard adress till majoriteten nätverksutrustning).

2. Använd fabriksinställda inloggningsuppgifter till utrustningens kontrollpanel, t.ex användarnamn 'admin' och lösenord 'password' för många D-Link modem eller routrar. Liknande gäller för t.ex Netgear utrustning. Om ni någon gång tidigare har ändrat lösenordet (rekommenderas) så är det de uppgifter ni använder.

3. Väl inne i kontrollpanelen skall ni i navigeringen kunna finna ett alternativ i stil med WAN, eller Internet connection. Det kan heta olika beroende på fabrikat på utrustningen. När ni hittat rätt skall ni finnas att aktuell anslutningstyp till Internet för er utrustning är 'PPPoE', detta skall ändras till 'Dynamisk IP'. Spara ändringarna och starta ev. om utrustningen.

4. Nu ska det vara klart, er internetuppkoppling bör inom ett par minuters tid upprättas igen.

Slutligen blir ni tvungna att göra en korrigering i era e-postinställningar (förutsatt att ni inte använder vår webmail, varvid ni kan ignorera denna instruktion). Öppna valfritt e-postprogram och lokalisera inställningarna för ert e-postkonto. I Inställningarna skall ni ändra 'Utgående e-postserver (SMTP)' från smtp.se.eitss.net till smtp2.se.eitss.net. Spara och avsluta.

Er internetuppkoppling samt e-post bör nu återigen fungera precis som det brukar.

Dela med dig av denna artikel

RSS flöde

Driftblogg Arkiv

Kontakta oss

Support +46 (0)10 160 55 70

Kundtjänst +46 (0)10 160 55 70

Försäljning +46 (0)10 160 55 70

Våra öppettider

Telefontid vardagar 08.30 - 17.00
Lunchstängt 12.00 - 13.00